Tidligere utstilling
Paulina Olowska - Her Hauntology
30. april – 16. oktober 2022 kl. 10.00–17.00
Velkommen til den første store soloutstillingen i Skandinavia av kunstneren Paulina Olowska (f. 1976, Gdansk, Polen). Utstillingen vises i The Twist gjennom hele sesongen og omfatter malerier, keramikk, installasjon og film.
Utstillingen består av både gamle og nye verk, inkludert viktige verk fra Christen Sveaas’ Kunstsamling og Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Utstillingen beveger seg fra en tradisjonell presentasjon av bilder i Closed Gallery til en mer leken installasjonsbasert presentasjon i Panorama Gallery, noe som gjenspeiler kunstnerens brede og tverrfaglige kunstnerskap.
Innenfor Paulina Olowskas praksis fungerer industri, fritid og sosialistisk symbolisme innenfor det samme visuelle og kulturelle rommet. Hennes realistiske malerier, tegninger og collager låner billedspråk fra østeuropeisk og amerikansk populærkultur. Slik skaper Olowska en tverrkulturell referanse, samtidig som hun spiller på konsepter som konsumerisme, feminisme og design. De utvalgte verkene i utstillingen utforsker konseptet «Hauntology» – ideer om hvordan fremtiden er uløselig knyttet til og sterkt preget av fortiden, gjennom sosiale eller kulturelle bindinger.
Utstillingen viser kunstnerens kontinuerlige visuelle utforskning av «the female gaze», det slaviske, kvinnelig samhold, samt Olowskas sterke stemme innenfor nytolkning av modernismen. Med over 30 malerier, valgt ut fra en femtenårsperiode, er lag på lag med referanser og glemte figurer fra forsømte historier innlemmet i komposisjonene. Verkene viser modig gjenbruk av lånte motiver utført med mesterlige malestrøk, fargeforståelse og en tydelig referanse til motens viktige rolle. Når betrakteren beveger seg gjennom gallerirommene, blir man fulgt, og kanskje til og med «haunted» av de mange kvinnelige blikkene som stirrer ned fra veggen, ut i det fjerne eller rett frem. Olowska portretterer kvinnene som «heltinner», alle med et stolt eierskap til, og en bekreftelse av, sin kvinnelige historie.
I tillegg til de over 30 maleriene, lånt fra institusjoner og private samlinger, har Olowska laget et stedsspesifikt videoverk spesielt til utstillingen. Squelchy Garden Mules and Mamunas er en fem-kanals-videoinstallasjon inspirert av den ville naturen rundt The Twist og kunstnerens eget bosted på den polske landsbygda utenfor Krakow. Verket viser jordiske vesener som invaderer rommene innenfor og utenfor The Twist. De bygger reder i de uthulede trærne og kryper gjennom skogen og faunaen. Karakterene, skapt av Paulina Olowska, minner vagt om C. S. Lewis sine fabeldyr eller nyklassisistiske nymfer, selv om vi her finner noe mer jordisk og primært - de er født av menneskers iboende behov for å være i naturen.
Biografi
Paulina Olowska ble født i 1976 i Gdansk, Polen, og bor i Rabka Zdroj og Krakow, Polen. Hun har hatt soloutstillinger ved Kunsthalle Basel; the Stedelijk Museum, Amsterdam; og ved Zacheta National Gallery of Art, Warsaw. Olowska mottok den prestisjefylte Aachen Art Prize in 2014, med en tilhørende utstilling i the Ludwig Forum for International Art, Aachen, Tyskland. Hun har også hatt performanceforestillinger på Tate Modern, the Carnegie International, og the Museum of Modern Art, New York. Olowska presenterte balletten “Slavic Goddesses—A Wreath of Ceremonies” på the Kitchen, New York, i 2017 og "Slavic Goddesses and The Ushers” på the Museo del Novecento i Milano i 2018. Verkene hennes var representert ved 2017 National Gallery of Victoria Triennialen i Melbourne og i 2018 Liverpool Biennialen, I tillegg til I gruppeutstillinger ved the Museum of Modern Art, Warsaw; mumok, Wien; Hamburger Kunsthalle, Hamburg; Migros Museum Für Gegenwartskunst, Zürich; og the New Museum, New York. Hun er representert av Simon Lee Gallery og Metro Picture hvor en stor soloutstilling vil bli den siste utstillingen i det snart stengte ikoniske New York-galleriet.
Som en del av en serie utstillinger ved Whitechapel Gallery i London, har Christen Sveaas Art Collection invitert utvalgte kunstnere til å kuratere utstillinger med verker fra Christen Sveaas Kunstsamling og Christen Sveaas Kunststiftelse. Paulina Olowska har kuratert den nåværende utstillingen der hun avslører den sanne naturen til et galleri som et reisebyrå, der kunstverk representerer portaler inn til en myriade av destinasjoner i kunstnernes forestillinger. Installasjonen av verkene er inspirert av Orbis, det største og eldste reisebyrået i Polen. Grunnlagt i 1920, har kontoret, de ansatte og deres berømte og forlokkende plakater tilbudt potensielle reisende drømmer om å kunne rømme. Olowska ser på maleriet som "en vakker metafor for selve reisen, en lengten etter et sted". Utstillingen vises på Whitechappel til 8. mai.