Kommende utstilling

Kathleen Ryan

04. mai – 12. oktober 2025 kl. 11.00–17.00

Kistefos har gleden av å presentere den amerikanske skulptøren Kathleen Ryans første store museumsutstilling, som åpner 4. mai 2025. Utstillingen omfatter verk fra det første tiåret av Ryans kunstnerskap og består av 25 skulpturer fordelt på to visningssteder: Nybruket Galleri og Tresliperiet.

Kathleen Ryan, «Bad Cherries»

Kathleen Ryan, «Bad Cherries», 2021. Tilhører Timothy C. Headingtons private samling. © Kathleen Ryan. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren. Foto: Lance Brewer.

Kathleen Ryan har høstet internasjonal anerkjennelse for sin nyskapende bruk av materialer, følelsesladde former og utforskning av temaer som forfall, begjær, overflod og transformasjon. Hun skaper monumentale arbeider med intrikate detaljer. I tillegg til å bruke tradisjonelle skulpturmaterialer, glitrende halvedelstener og perler, inkluderer Ryan ofte funnede objekter i skulpturene sine. Eksempler på disse er bowlingkuler, lysekronedeler, og rustne bilpanser.

Utstillingen samler flere sentrale verk fra Ryans kunstnerskap: håndmodellerte keramikkfugler plassert på funnede gjenstander, liggende Bacchante-skulpturer i betong med referanser til klassisk mytologi, og overdimensjonerte skyvelærer i støpejern – fanget midt i en pågåede måling, fylt med et delikat, juvelaktig innhold. I tillegg vises Ryans ikoniske «Bad Fruit»-skulpturer: overdådige, råtne frukter dekket av skimrende mugg laget av edelstener. Verkene utforsker hvordan verdi og forfall henger sammen, og peker samtidig på muligheten for fornyelse og det kreative potensialet i gjenbruk.

Ryans praksis er dypt materialfokusert. Hun sammenstiller det syntetiske og det organiske, det masseproduserte og det håndlagde, og gir hver enkelt komponent en symbolsk og kulturell betydning. Skulpturene hennes bærer i seg flere lag av tid: det møysommelige arbeidet med å forme dem er vevd sammen med objektenes egne historier.

Utstillingen ble først presentert på Hamburger Kunsthalle i 2024 og er kuratert av Jasper Sharp og Kate Smith.

Henrikson Gagosian KR FINAL 01

Om Kathleen Ryan

Kathleen Ryan ble født i Santa Monica, California, i 1984, og bor og arbeider i New Jersey. Hun har en bachelorgrad fra Pitzer College i Claremont, California, i 2006, og en mastergrad fra University of California, Los Angeles, i 2014.

Ryans verk finnes i samlingene til blant andre Art Gallery of New South Wales, Australia; Crocker Art Museum, Sacramento, CA; Crystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, AR; Dallas Museum of Art, Dallas; deCordova Sculpture Park and Museum, Lincoln, MA; Hammer Museum, Los Angeles; Institute of Contemporary Art, Boston; Kistefos-Museet, Jevnaker, Norge; Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles; Marciano Art Foundation, Los Angeles, MOCA LA, Los Angeles; Museum of Fine Arts, Boston; Museum of Fine Arts, Houston; Nasher Sculpture Center, Dallas; Nasher Museum of Art at Duke University, Durham, NC; National Gallery of Victoria, Australia; Norton Museum of Art, West Palm Beach, FL; og The Walker Art Center, Minneapolis.

Tidligere utstilllinger inkluderer Bacchante, Theseus Temple, Kunsthistorisches Museum, Wien (2017); Cultivator, MIT List Visual Arts Center, Cambridge, MA (2019); New Art Gallery, Walsall, England (2019); Aldrich Projects: Kathleen Ryan: Head and Heart, Aldrich Contemporary Art Museum, Ridgefield, CT (2023); Spotlight: Kathleen Ryan, Institute of Contemporary Art San Francisco (2024); og Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Tyskland (2024). I 2020 ble Ryan tildelt Rosa Schapire Art Prize av Friends of the Hamburger Kunsthalle.

Materialer

Ryans arbeider er kjent for sitt rike materialmangfold, som ofte kombinerer det organiske, det industrielle og det dekorative. Materialene i denne utstillingen omfatter blant annet akryl, agat, airstream camper, aluminium, amazonitt, akvamarin, bowlingkuler, messing, bildeler, karneol, kjede, lysekrone, leire, betong, fiskestenger, ferskvannsperler, glass, industriplast, jern, tinn, jaspis, lapis lazuli, bly, marmor, perlemor, onyks, tau, parabolantenne, serpentin, skjell, stål, terrakotta, tigerøye, vintage plastfrukt med perler, treverk.

Bruken av disse materialene spiller en sentral rolle i Ryans skulpturelle språk, og avslører spenninger mellom verdi og degenerasjon, varighet og forgjengelighet, begjær og forfall.