“Blue”
av Marianne Heske
Blue
- Avduket 16. august 2023
- Material(er) Malt bronse
- Dimensjoner 5 x 2.5 x 3m
- Kunstner Marianne Heske
- Hvor Vis i kart
Marianne Heske har arbeidet som kunstner i over 40 år, og regnes som en foregangsfigur innen norsk konseptkunst. Hun arbeider med grafiske teknikker, fotografi, silketrykk, collage, installasjon og skulptur. Blue ble avduket 17. august 2023. Verket, med tilhørende amfi, er plassert utenfor The Twist på nordsiden av Randselva.
Verket er en videreføring av Heskes arbeid med dukkehodet, et gjentagende motiv i kunsten hennes siden 1970-tallet. Skulpturen, som gråter med ujevne mellomrom, markerer Heskes andre kunstverk i skulpturparken etter Homage to Leo the Lion (2006).
Når Marianne Heskes nyeste verk avdukes - et monumentalt, blåmalt dukkehode som bærer tittelen Blue - er det over femti år siden det menneskelignende objektet gjorde sitt inntog i Heskes kunstneriske univers. Historien er like velkjent som dukkehodet etter hvert er blitt ikonisk: Som ung kunststudent i Paris tidlig på 1970-tallet, flanerende rundt på et av byens loppemarkeder, ble Heske trukket mot en kasse fylt til randen av små dukkehoder. Masseproduserte og nærmest identiske lå de der: Formgitt en gang på 1920-tallet for sin tids småjenter, delikat utformet i pappmasjé, men femti år senere etterlatt kasserte og uten kropp. Ved å bli med den unge kunstneren hjem fikk imidlertid dukkehodet et nytt liv, og har siden den gang dukket opp i flere av Heskes mest markante verk: Vi finner det i video- og fotoverk, i grafikk, kollasjer og performancer, og som skulptur i forskjellige størrelser og materialer. Blue, som en nøyaktig formmessig kopi av det opprinnelige dukkehodet, er det nyeste tilskuddet i rekken av de hundretalls dukkehodene som har blitt skapt siden 1971.
Utover formen er det imidlertid flere ting som skiller Blue fra sin parisiske stammor. Mest slående er nok formatet: Hodet, som er støpt i bronse, er omtrent 70 ganger større enn originalen fra loppemarkedet, og til tross for sine eksplisitt anonyme trekk fremstår det derfor massivt og med autoritet. Verkets dimensjoner sender uvegerlig tankene mot Hodet N.N. (2014) som gjennom sin plassering i Torshovdalen er blant Heskes mer kjente dukkehoder. Også rundt Blue er det bygget et amfiteater som inviterer besøkende til å sitte ned og betrakte dukkehodet fremføre sitt stille budskap. Men der sistnevntes skalle er preget av et frenologisk kart[i] og har en tittel som insisterer på fraværet av identitet (forkortelsen N.N., nomen nescio, er latin for «jeg kjenner ikke navnet»), peker tittelen Blue på et annet fremtredende trekk ved verket, nemlig den klare, kongeblå fargen som dekker overflaten.
Diskret plassert i et av skulpturparkens grønne skogholt, på randen av Randselva, er konsekvensen av fargebruken og det store formatet likevel at verket stikker seg ut som et fremmedlegeme i den naturlige vegetasjonen. Blått er en unaturlig farge i den forstand at lite i naturen er blått, velkjente arter som blåveis, blåklokker og blåbær er i virkeligheten nærmere det fiolette. Såpass unaturlig er fargen at mennesket instinktivt skyr blå mat og lar appetitten svekkes av blått lys, antageligvis forbinder vi det med mugg. Ellers er vår oppfatning av farger kulturelt betinget, og innen vestlig kultur har blåfargen helt siden midten av 1800-tallet vært forbundet med melankoli og tungsinn, en assosiasjon det refereres til i et bredt spekter av kunst fra det siste århundret spesielt. Picasso hadde sin blå periode samtidig som han slet med depresjoner (1901-04), Joni Mitchell ga ut albumet Blue (1971) om vanskelig kjærlighet, Krzysztof Kieslowskis kunstfilm Three Colors: Blue (1993) viser en kvinne i dyp emosjonell krise, og i diktsamlingen I blått (2018) behandler Maggie Nelson eksistensielle temaer med skjørhet. Disse eksemplene fører oss videre til Blues tredje, fremtredende egenart: Blir en sittende i amfiet som omringer skulpturen en liten stund, vil en nemlig oppdage at det med ujevne mellomrom renner tårer fra dukkehodets øyne, tårer som bekrefter det tittelen og fargen insinuerer: Blue er trist.
Er tårene emosjonelle, teatrale, eller er de politiske? Til tross for at Heske aktivt har unngått å posisjonere seg partipolitisk, så er hun en samfunnsengasjert kunstner, og dukkehodet som ble gjenfødt i de gjennompolitiserte 1970-årene er uten tvil et barn av sin tid. I flere av Heskes tidligste dukkehodeverk kan dukken tolkes som et symbol på den undertrykte kvinnen. Her skriver hun seg inn i en større bevegelse der en rekke kunstnere – markante skikkelser inkluderer bl.a. Niki de Saint Phalle (f. 1930), Laurie Simmons (f. 1949) og Cindy Sherman (f. 1954) – tar eierskap over dukken som symbol for det feminine og bearbeider det kunstnerisk i et feministisk perspektiv. I senere dukkehodeverk opptrer Heskes dukkefigur i større grad som marionett eller maske og setter kritisk lys på temaer som individualitet i massemedienes tidsalder og sårbarhet i møte med moderne dogmer. For Heske representerer dukkehodet selve mennesket. Ved å hele tiden forflytte og presentere dukkehodet i forskjellige perioder av kunstnerskapet, gjennom tiår der historisk og kulturell kontekst stadig skifter, lar hun dukkehodet speile mennesket og sin tid på en subtil måte. I Heskes fremstilling blir dukken et bilde på mennesket som funderer over hva det vil si å være menneske.
Før vi funderer på hvorfor dukkehodet gråter, skal vi se på hvordan det gråter. Uregelmessigheten som preger tårestrømmen er nemlig ikke uten betydning, og er et grep vi gjenkjenner fra tidligere verk. I installasjonen Raum der Stille, som Heske presenterte ved Verdensutstillingen i Hannover i 2000, ble tilskuerne invitert inn i et rom preget av total stillhet. Med ujevne mellomrom, og uten forvarsel, revnet stillheten i lyden av plutselige, tordnende steinras. Denne fascinasjonen for det plutselige, forklarer kunstneren selv, kan spores tilbake til hennes barndom i Tafjord, en bygd på Vestlandet som var preget av hyppige og totalt uforutsigbare steinras fra fjellene ned i fjorden. Den mest alvorlige hendelsen fant sted i 1934, da førte et ras til flodbølger på opp mot 64 meter som ødela flere omkringliggende bygder og tok 40 menneskeliv. Som barn lærte altså Heske seg å respektere styrken i naturkreftene og kanskje også å frykte konsekvensene av dem – en lærdom som i aller høyeste grad er aktuell i en tid der klimakrise og økologisk kollaps utgjør alvorlige, eksistensielle trusler. Blåfargen er et tegn på dukkehodets tristhet, men er det også grunnen til tårene? Flere elementer rundt skulpturen, for eksempel «amfiet med en vri» som formmessig speiler arkitekturen i «The Twist», harmonerer godt med omgivelsene. Men gjennom sin distinkte farge som kontrasterer med den omkringliggende vegetasjonen fremprovoserer kanskje Blue en tanke om å være malplassert i naturen, i det naturlige, slik det moderne mennesket kan kjenne seg fremmedgjort i et nyliberalt samfunn der teknologiske løsninger fører til stadig mindre kontakt mellom mennesker, kanskje også stadig mindre menneskelighet.
Det er forresten ikke helt riktig av vi ikke finner det blå i naturen: blått er jo det vi ser på himmelen, på havet, de store flatene som omgir oss og som rommer noen av vår tids største problemstillinger. Havet som varmes opp til tidligere ukjente temperaturer, havet som sluker dem som forsøker å krysse det i søken på et bedre liv. Krisene kommer plutselig, med ujevne mellomrom, akkurat slik tårene som renner nedover kinnene til Blue. Og de krever all vår menneskelighet for å løses.
Teksten er skrevet av Ingrid Aagaard Holden som er utdannet kunsthistoriker fra Sorbonne-universitetet i Paris med masteroppgave om dukkehodet i Marianne Heskes kunstnerskap (2017).
Kart over området
Naviger i kartet for å finne skulpturer, utstillingslokaler, museumsbutikk og kafé.
-
01 Ståle Kyllingstad, Installasjon
Kyllingstads skulptur er laget av deler fra det gamle tresliperiet på Kistefos. Alle delene er funnet på området og stammer fra tresliperiets produksjon.
-
02 Nils Aas, Consul Anders Sveaas, 1840-1917
Nils Aas' byste forestiller konsul Anders Sveaas som stiftet A/S Kistefos Træsliberi i 1889. Den er utført i bronse og plassert på en granitt-søyle.
-
03 Nico Widerberg, Tid
Motivet, kvinnen og treet, kan sees som en allegori over tittelen. Kvinnen er den som fører livet videre, og treet er i mange sammenhenger et bilde på tid.
-
04 Beate Juell, Hingst
Skulpturen er utført i flere materialer, blant annet rustfritt stål og porselen. Kombinasjonen bidrar til en variert overflate med ru og glatte partier som bidrar til illusjonen av bevegelse og liv.
-
05 Kristian Blystad, Lekende hest
Lekende hest ble laget i 1993 og er hugget i diabas, en vulkansk steinsort som også kalles doleritt. Skulpturen forestiller en hest - kanskje en fole - i liggende positur med bena strukket opp mot himmelen.
-
06 Bjarne Melgaard, Octopus
Skulpturen er plassert ved bredden av Randselva. Med hodet og deler av de lange blekksprutarmene delvis over og under jorda, ser den ut til å ha kommet stigende direkte opp fra vannet.
-
07 Kjell Nupen, Stille, Stille
Krukkene Stille, Stille og Mediteraneo står sammen og er begge støpt etter tegninger av Kjell Nupen.
-
08 Kjell Nupen, Mediteraneo
Krukkene Stille, Stille og Mediteraneo står sammen og er begge støpt etter tegninger av Kjell Nupen.
-
09 Edgar Ballo, Blå tulipan
Blå tulipan ble laget på begynnelsen av 1990-tallet og er satt sammen av to typer marmor fra sør i Nordland; den blå som utgjør blomsten er fra Velfjord, og den grønne som utgjør blader og stammen er fra Bindalen.
-
10 Anne-Karin Furunes, Christen Sveaas
Christen Sveaas består av plater i industrilakkert og perforert aluminium.
-
11 Olafur Eliasson, Viewing machine
Viewing Machine er utført i rustfritt stål, og framstår som et praktfullt kaleidoskop som publikum kan se inn i.
-
12 Siri Bjerke, Samuraiens ridedyr, den tredje dagen
Samuraiens ridedyr den tredje dagen, er utført i granitt som er delvis polert og delvis grovt hugget. Den til dels ubearbeidede overflaten utfordrer publikums oppfatning av hvordan en “ferdig” skulptur skal se ut.
-
13 Fernando Botero, Female Torso
Female Torso ble laget i 1983 av den colombianske kunstneren Fernando Botero. Skulpturen er utført i bronse med brun patina. Den forestiller en frodig kvinnetorso som står støtt plassert på en firkantet sokkel.
-
14 Tony Cragg, Articulated Column
Energien og skulpturens form gir lett assosiasjoner til det naturlandskapet de er omgitt av, særlig vannet og fossens voldsomme kraft/energi. De sterke assosiasjoner til natur-kreftene gjør Articulated Column både til et landemerke og en naturlig del av landskapet den er plassert i.
-
15 Fabrizio Plessi, Movimenti della Memoria
-
16 Elmgreen og Dragset, Forgotten Babies # 2
Denne skulpturen har ingen fast plassering, men flyttes rundt på ulike steder i parken.
-
17 Marianne Heske, Homage to Leo the Lion
Denne skulpturen er plassert inne i Tresliperiet. Beveger du deg nedover i etasjene til de gamle turbinene gir brølet fra filmen deg frysninger jo nærmere du kommer.
-
18 Shintaro Miyake, Welcome to our Planet
Welcome to our Planet! ble laget i 2004 av den japanske kunstneren Shintaro Miyake. Installasjonen kan oppfattes som en kommentar i den pågående miljødebatten.
-
19 Kristin Günther, Hesten
-
20 Tony Cragg, I'm Alive
Skulpturen med den talende tittelen I’m Alive ser ved første øyekast ut som en kraftfull skapning som bukter seg fremover.
-
21 Tony Cragg, Bent of mind
Skulpturen ser ut som om den er i stadig vekst og forandring. De to profilene, som utgjør skulpturens hovedmotiv, endrer hele tiden karakter ettersom man beveger seg og ser dem fra forskjellige vinkler.
-
22 Petroc Sesti, Energy-Matter-Space-Time
Er det kunst? Er det vitenskap? Kanskje begge deler? Den britiske kunstneren Petroc Sestis skulptur består av en stor, gjennomsiktig beholder fylt opp med mineralolje.
-
23 Magne Furuholmen, Hypnos Descending
Hypnos Descending ble laget i 2007 av kunstneren Magne Furuholmen. Krukken er malt med bokstaver og tekstfragmenter.
-
24 Elmgreen og Dragset, Warm Regards
Den forkrommede postkort-kiosken, som ser ut som om den er ved å smelte i sommervarmen, selger postkort til besøkende med motiver av seg selv.
-
25 Anish Kapoor, S-Curve
Skulpturen er laget av et nesten 10 meter langt speil med konturer som stemmer overens med tittelen: Den elegante stålkonstruksjonens buktende kurver utgjør en omvendt ”S”.
-
26 Oldenburg og van Bruggen, Tumbling Tacks
Tumbling Tacks kan best beskrives som fire sterkt forstørrede tegnestifter i fritt fall nedover den gamle kjerraten i åskammen.
-
27 Thomas Bayrle, Sternmotor Hochamt
Sternmotor Hochamt finner du i Fyrhuset utenfor Tresliperiet
-
28 Marc Quinn, All of Nature Flows Through Us
Med utgangspunkt i Christen Sveaas som modell, har Quinn skapt en monumental bronseskulpturplassert midt i Kistefossens utløp.
-
29 John Gerrard, Pulp Press (Kistefos)
Med utgangspunkt i maskinene inne i tresliperiet, har Gerrard laget en unik videoskulptur. Skulpturen vekker tresliperiet til liv og gjenopptar papirmasseproduksjon etter nesten 60 års produksjonsstopp.
-
30 Fredrik Raddum, Teddy - Beast of the Hedonic Treadmill
Teddy – Beast of the Hedonic Treadmill sitter der som en maskot og tar imot publikum, den store og fornøyde teddybjørnen som nesten byr tilskuerne helt opp på fanget. Tilsynelatende hyggelig og morsom. Men det er en bakside!
-
31 Fredrik Raddum, Catastrophic road Signs, Sun
Fredrik Raddum er kjent for figurativ kunst meden humoristisk og samfunnskritisk vinkling. Hansetter ofte mennesket opp mot naturen, menogså kultur opp mot naturen.
-
32 Per Inge Bjørlo, Slektstrea, Genbanken
Slektstrea, Genbanken omhandler sosialog genetisk arv. Genbanken har et strengtgeometrisk og lukket formspråk som henspeilerpå medfødte forutsetninger.
-
33 Phillip King, Free to Frolic
Helt sentralt for Kings kunstneriske virke er primær bruk av form og farge. Til tross for et tilsynelatende rent formspråk, er det mysteriet iboende skulpturen som fascinerer og inspirerer King.
-
34 Jeppe Hein, Modified Social Benches Kistefos
Modified Social Bench er en serie uvanlige og lekne skulpturelle møbler spredt rundt i parken. Opprinnelig tenkt som en humoristisk kritikk av kontrollerende og marginaliserende design i offentlig rom.
-
35 Jeppe Hein, Veien til Stillhet
Skulpturens form tar utgangspunkt i vannets bevegelse og skaper en rekke rom med ulike dimensjoner av stillhet: øredøvende stillhet der vannet kommer til fri utfoldelse i fontenen, men også rom for kontemplasjon og konsentrasjon.
-
36 A Kassen, River Man
River Man er formelig skapt av elven. Da verket skulle lages slapp kunstneren flytende bronse direkte ut i Randselva på tre ulike steder. Den glødende bronsen stivnet i møtet med den kalde elva og underlige former ble skapt.
-
37 Ilya Kabakov, The Ball
The Ball av Ilya Kabakov kan tolkes som en refleksjon over menneskets trang til å utforske, til å skape, til å erobre, og til å nå toppen. Skulpturen ble avduket i 2017.
-
38 Tony Cragg, Castor & Pollux
Med Castor & Pollux tar Cragg et nytt og radikalt steg i utviklingen av verksserien Rational Beings. Rå muskelkraft og dyrisk energi er bare noe av det man opplever i møtet med dette monumentale verket.
-
39 Lynda Benglis, Face Off
Face Off ble laget etter at Benglis' besøk til Kistefos og er inspirert av stedets landskap og atmosfære, skandinavisk mytologi og folklore. Skulpturen kan tolkes som delvis frosset foss - delvis kjempe.
-
40 Yayoi Kusama, Shine of Life
-
41 Mark Manders, Silent Studio
-
42 Giuseppe Penone, Identity
-
43 Elmgreen & Dragset, Point of View, Part 1
-
44 Elmgreen & Dragset, Point of View, Part 2
-
45 Tony Oursler, Scat Skat Skatt
-
46 Lawrence Weiner, Stedsspesifikk skulptur
Denne skulpturen har to ulike plasseringer i parken. Den ene finner du på veggen til kraftverket ved siden av Yayoi Kusamas skulptur Shine of Life, den andre finner du på veggen på kraftverket du ser når du kommer gående fra The Twist på vei opp mot parken.
-
47 Magne Furuholmen, The Birthright
Tekst og bokstaver har hele tiden vært sentralt som billedelement i Furuholmens arbeider. Hva skjer hvis man dekonstruerer setninger, bryter dem ned til enkeltstående ord eller setter de sammen i nye kombinasjoner?
-
48 Carol Bove, PASANASAP
-
49 Ida Ekblad, A DEADLY SLUMBER OF ALL FORCES
Ekblads skulptur er en fascinerende hybrid av hennes kunstneriske utrykk, og er en skulpturell collage laget av fragmenter fra hennes egne malerier.
-
50 Pierre Huyghe, Variants
Variants inkluderer kunstig intelligens, 3D-skannede objekter, levende dyr og organismer, og representerer dermed noe helt nytt i skulpturparken.
-
51 The Twist Gallery
The Twist er et galleri, en bro og en skulptur i seg selv, og skrur seg over Randselva i et 60 meter langt spenn. The Twist er designet av de verdenskjente arkitektene i BIG - Bjarke Ingels Group og vil huse skiftende kunstutstillinger av internasjonalt kaliber.
-
52 Tresliperiet
Tresliperiet produserte tremasse som ble benyttet i den europeiske papirindustrien. Fabrikken stengte i 1955, men flere av maskinene er satt i drift igjen og skaper en "Levende Fabrikk" for Kistefos' besøkende.
-
53 Marianne Heske, Blue
-
54 Tatiana Trouvé, The Guardian & Bench
The essence of Kistefos is encapsulated in the sculptures, inviting contemplation and reflection. These works allude to the workers’ community which was a defining feature of Kistefos until the mid-1950s, while also mirroring distinctively Norwegian values and ruminating on the universal human experience.
-
55 The Guardian & Bech av Tatiana Trouvé
Essensen av Kistefos er kapslet inn i skulpturene og inviterer til ettertanke og refleksjon. Verkene henspiller på arbeidersamfunnet som preget Kistefos frem til midten av 1950-tallet, men speiler også verdier som er særnorske og som drøfter det universelle ved det å være menneske.
-
56 Kader Attia, Whistleblower
Verket består av seks blå glasskulpturer plassert i skogen sør for The Twist.