Pop-up operakonsert 9. juni

3. juni 2024

Velkommen til en storslått musikalsk opplevelse, midt i skulpturparken på Kistefos!

Blant arkitektur i verdensklasse, industrihistorie, kunstutstillinger og en utendørs skulpturpark får du servert de vakreste operaarier fra noen av stjernene fra Operagallaen på Operafest Røykenvik. Det er duket for en unik musikkopplevelse på Kistefos denne dagen med vokalkunstnere og musikere på internasjonalt nivå. Konserten finner sted ved Jeppe Heins vann- og speillabyrint "Veien til Stillhet".

Konserten starter klokken 13.00 og er inkludert i inngangsbilletten til Kistefos.

Her er artistene:

Eli Kristin Hansveen - Sopran

Eli Kristin er kjent for sin unike gullstemme, sitt brede musikalske spenn, sine sterke og ledende kvinneroller og sitt brennende engasjement for opera som kunstform. Hun er en av få norske vokale kunstnere som er like komfortabel med å stå på scenen som Nattens Dronning i Tryllefløyten som å synge «Queen of the Night» av Whitney Houston – med stor suksess. Hun har gitt ut seks plater, vært med i programmet Stjernekamp på NRK (både som deltager og i dommerpanelet), og var den første sangeren som vant Tom Wilhelmsen Opera og Ballettpris i 2009.

Operafest fredag 2023 95

Eli Kristin Hansveen. Foto: Rune Goddokken

Jack Swanson - Tenor

Amerikanske Jack fra Minnesota er i ferd med å bli en av de mest ettertraktede tenorene i verden. En av grunnene til dette er den høylyriske stemmen hans, som både takler de akrobatiske ariene til Rossini og legato-melodiene til Donizeto. I år kommer Jack til å debutere som Don Ramiro (La Cenerentola)i Lyric Opera of Chicago, før han kommer til Den Norske Opera for å gjøre den samme rollen. I tillegg skal han debutere på Houston Gran Opera som Fenton (Falstaff) før han avslutter 2023/2024 sesongen på Rossini Operafestival. Men innimellom dette kommer han altså til Operafest Røykenvik.

Jack Swanson credit Lily Lancaster

Jack Swanson. Foto: Lily Lancaster

Giani Lincan - Cimbalom

Giani Lincan er uten tvil den aller største cimbalomisten i Romania i dag. Et cimbalom blir av noen kalt ”hakkebrett” og er i praksis et slags åpent liggende piano der musikeren slår på strengene med køller – et helt ikonisk instrument innen sigøynermusikk. Giani Lincan har imidlertid også etablert seg som en etterspurt utøver innen både jazz og klassisk musikk. Mest kjent for det norske publikum er at han spilte inn filmmusikken til den Oscar-vinnende filmen ”The Grand Budapest Hotel” av Wes Anderson.

Giani Lincan Kongsberg Jazzfestival 2022 Tore Saetre

Giani Lincan. Foto: Tore Sætre

Andreas Taklo - Piano

Andreas Løken Taklo er en ettertrakta musiker, både som solist, kammermusiker, akkompagnatør og repetitør. Han har hatt solistoppdrag med orkester i Italia og Norge, og hatt solokonserter i Frankrike, Tyskland og Russland.

Andreas Loken Taklo Foto Caroline Olava Halvorsen

Andreas Løken Taklo. Foto: Caroline Olava Halvorsen

Simo Vucurovic - Fiolin

I tillegg får du oppleve fiolinvidunderet Simo Vucurovic på 11 år.

Simo

Simo Vucurovic.