Kunstnersamtale med Hurvin Anderson

24. september 2024

Lørdag 5. oktober vil kunstner Hurvin Anderson være i samtale med Clarrie Wallis, direktør for Turner Contemporary, og tidligere seniorkurator for samtidskunst ved Tate, London. Få et unikt innblikk i utstillingen Salon Paintings på Kistefos og lær mer om Andersons arbeidsprosess og inspirasjonskilder. Foredraget følges av spørsmål fra publikum og boksignering.

Design uten navn 2

Clarrie Wallis er direktør for Turner Contemporay, en av Storbritannias ledende kunstinstitusjoner, kjent for sine innovative utstillinger og sosiale engasjement for lokalsamfunnet. Før dette var Wallis seniorkurator for britisk samtidskunst og kurator ved Tate, London. Wallis underviser og skriver bredt om samtidskunst.

Hurvin Anderson er kjent som en av verdens viktigste samtidsmalere, med sin unike evne til å forene det visuelt slående med poetisk dybde. Gjennom barbersalongen som et kulturelt og sosialt symbol utforsker han temaer som minner og identitet.

• Dato: Lørdag 5. oktober 2024
  • Tid: 17:00-18:00
  • Sted: Kistefos, The Twist
  • Lett servering

Arrangementet er gratis. Begrenset antall plasser. Meld deg på innen 2. oktober ved å sende mail til invitasjon@kistefosmuseum.com

Om Hurvin Anderson

Hurvin Andersons utstilling "Salon Paintings" i The Twist er den første soloutstillingen i Norden med malerier og tegninger av den anerkjente britiske kunstneren. Utstillingen sammenstiller verk fra Andersons bejublede Barbershop-serie, fra de tidligste maleriene og studiotegningene fra 2006 til helt nye malerier, som vises for aller første gang og markerer avslutningen på serien.

Anderson er kjent som en av Storbritannias mest fascinerende malere, med sin unike evne til å forene det visuelt slående med poetisk dybde. Hans kunst utforsker temaer som minner og identitet, og barbersalongen spiller en sentral rolle som kulturelt og sosialt symbol. Gjennom fotografier, studier av objekter og egne erfaringer, bryter Anderson ned barbersalongens elementer for å skape en utforskning av ideer knyttet til minner og nasjonal identitet.

Født i Birmingham av jamaicanske foreldre, ble Anderson nominert til Turner-prisen i 2017. Hans eksperimentelle og analytiske tilnærming til maleriet har gjort ham til en betydningsfull skikkelse i den britiske kunstscenen. "Salon Paintings" vises i The Twist frem til 13. oktober.

DSF1428
DSF1452