Kader Attias verk Whistleblower er avduket

21. august 2024

Kistefos er stolte over å presentere Whistleblower, seks fengslende glasskulpturer av den internasjonalt anerkjente kunstneren Kader Attia. Skulpturene, som ble tilgjengelig for publikum fra 22. august 2024, er plassert i den fredfulle skogen sør for The Twist. Whistleblower er det 54. arbeidet i skulpturparken og beriker museets samling med sin dypsindige utforsking av forholdet mellom natur og kultur.

DSF3947

Whistleblower av Kader Attia. Foto: Vegard Kleven.

Om Whistleblower:

Kader Attias Whistleblower er en sterk refleksjon over spenningen mellom naturelementer og menneskeskapte gjenstander. Inspirasjonen for arbeidet kommer fra lyden som skapes når vinden blåser gjennom en flaskehals – et enkelt, men kraftfullt symbol på interaksjonen mellom natur og kultur. Gjennom dette verket utforsker Attia hvordan det immanente ved vårt naturlige miljø motstår påtrykket fra massekonsumets tidsalder, som er en sentral årsak til miljøødeleggelser.

I kunstnerens egne ord er Whistleblower ikke bare et fysisk objekt, men en tverrsanselig opplevelse laget for å involvere seeren både som individ og del av et fellesskap. Skulpturen bruker både visuelle og lydlige stimuli for å skissere en alternativ tilnærming til det å være miljøets vokter, en som forbinder oss nært med naturen, våre kjære og fremtidige generasjoner. Den subtile, gåtefulle harmonien som skapes av vinden i flaskehalsene blir en metafor på behovet for å revurdere menneskehetens opplevelse av å være overlegen naturen.

DSF3913
DSF4053
DSF4091

Attias arbeid understreker det presserende behovet for systemendring for å bevare vårt naturlige miljø, og speiler kravet fra forskere og aktivister over hele verden om handling som monner. Tittelen Whistleblower fanger opp dette todelte narrativet, og viser både til det fysiske fenomenet og det moralske imperativet om å beskytte planeten vår.

Hver glasskulptur er nøye plassert i skogen på Kistefos av kunstneren selv. Arbeidets formale kvaliteter kan gi assosiasjoner til varder, som ofte brukes for å markere stier i naturen – en annen interaksjon mellom natur og kultur. Den dypblå fargen på det håndblåste glasset speiler også en rik lokal historie: Bare noen få kilometer sør for Kistefos produserte Blaafarveværket blått koboltglass fra 1776 til 1898. En kort kjøretur sørover finner vi Nøstetangen glassverk, den første profesjonelle glasshytta i Norge, som ble etablert i 1741. Nøstetangen leverte utsøkt bordglass til hele Danmark-Norge, inkludert til kongen i København, den danske adelen og videre utover rikets grenser.

Kader Attia photo Nicole Tanzini di Bella

Kader Attia. Foto: Nicole Tanzini di Bella.

Om kunstneren:

Kader Attia (f. 1970, Frankrike) vokste opp i Paris og Algerie, og den mangefasetterte oppveksten hans i ulike kulturelle landskap, der han også tilbrakte tid i Kongo og Sør-Amerika, har hatt en grunnleggende påvirkning på arbeidet hans. Attia studerte ved École Supérieure des Arts Appliqués Duperré og École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs i Paris, og dessuten ved Escola Massana, Centre d’Art i Disseny i Barcelona.

Attias kunstneriske praksis kjennetegnes av en tverrkulturell og tverrfaglig tilnærming, der han utforsker hvordan samfunn oppfatter sine egne historier, særlig i en kontekst av nød, undertrykkelse, vold og tap. Forskningen hans har ledet ham til å videreutvikle begrepet “reparasjon”, som han utforsker både filosofisk og symbolsk i sitt arbeid. Reparasjon, som er rotfestet i den kontinuerlige prosessen med å bøte og restaurere, er konstant i både naturen og menneskeheten, og forbinder individet med bredere sosiale, kulturelle og historiske prosesser.

I 2016 grunnla Attia La Colonie i Paris, et rom viet til å fremme tverrkulturell og tverrfaglig dialog, særlig omkring dekolonisering og sosial reparasjon. Attias dedikasjon til disse temaene har bidratt til at han har fått mange æresbevisninger, inkludert Joan Miró-prisen (2017), Yanghyun-prisen (2017) og Prix Marcel Duchamp (2016).

Attias arbeid har blitt stilt ut i stort omfang på prestisjefylte arenaer verden over, inkludert soloutstillinger som Descente au Paradis at MOCO, Montpellier (2024) og Kader Attia, J’Accuse ved Berlinische Galerie, Berlin (2024). Arbeidet hans er også del av toneangivende samlinger som Centre Georges Pompidou i Paris, Tate Gallery i London og Museum of Modern Art i New York.