Kader Attia i samtale med William Flatmo

30. august 2024

Kistefos presenterer den anerkjente kunstneren Kader Attia i samtale med direktør for Christen Sveaas’ Kunstsamling og kurator for Kistefos’ skulpturpark, William Flatmo. Arrangementet vil utforske Attias kunstnerskap, samt skulpturparkens nyeste verk: Kader Attia, Whistleblower.

Samtalen ble holdt på Kistefos 21. september og er tilgjengelig i sin helhet her:

Kader Attias Whistleblower er en gripende refleksjon over spenningen mellom naturlige elementer og menneskeskapte objekter. Inspirasjonen til verket kommer fra lyden som oppstår når vinden passerer gjennom halsen på en flaske – et enkelt, men kraftfullt symbol på samspillet mellom natur og kultur.

Arrangementet gir en unik innsikt i temaene og de kreative prosessene bak Attias verk, samt hans utforskning av krysningspunktene mellom minner, identitet og reparasjon som ligger til grunn for hans kraftfulle skulpturer. Oppdag inspirasjonen bak Whistleblower, og hvordan dette verket viderefører dialogen mellom kunst, historie og aktivisme.

DSF3947

Whistleblower av Kader Attia. Foto: Vegard Kleven.